ארמון טרוקדרו הישן (סמוך למגדל אייפל) – כל הפרטים

ארמון טרוקדרו הוא אחד המבנים ההיסטוריים המרשימים ביותר בפריז. הוא נמצא ממש מול מגדל אייפל, על הגדה הימנית של נהר הסיין. הארמון נבנה במאה ה-19 עבור הדוכס מטרוקדרו כאחוזת קיץ, וכלל גנים נרחבים, אולמות רחבי ידיים ודירות מפוארות.

הארמון תוכנן בסגנון נאו-קלאסי מרשים, עם עמודים קורינתיים, פסלים וקישוטים מרהיבים. החזית הפונה אל הסיין כללה שלוש קומות עם מרפסות מקושתות מעוטרות. הגנים הצרפתיים המפורסמים השתרעו מאחורי הארמון, וכללו בריכות, מזרקות, פסלים וספסלים למנוחה והתבוננות בנוף הנהדר.

בשיא תקופתו, הארמון אירח אירועים חגיגיים רבים של האצולה והבורגנות הפריזאית. נשפי ריקודים, קונצרטים וארוחות מפוארות נערכו באולמות המרווחים, ואורחי הכבוד התהלכו בגנים המטופחים. הארמון היה אחד המקומות האופנתיים והיוקרתיים ביותר בפריז של המאה ה-19.

בתחילת המאה ה-20 עזבו בעלי הארמון את המקום, שהפך לאתר נטוש ומוזנח למשך עשרות שנים. הגנים והאולמות המפוארים התמלאו בצמחייה פראית, והמבנה כולו החל להתפורר ולאבד מזוהרו.

לפני כ-15 שנה החל שיפוץ נרחב של הארמון, במטרה להפוך אותו למוזיאון ומרכז תרבות מודרני. השיפוצים ארכו למעלה מעשור ועלו עשרות מיליוני יורו, אבל הצליחו להשיב לארמון את הדרו. כיום הארמון מארח תערוכות אמנות, מופעי מחול ומוזיקה, סדנאות לילדים ועוד פעילויות תרבות.

אחד החלקים הכי מרשימים בארמון המשופץ הוא הגנים, שעברו שיקום קפדני על מנת להחזיר אותם לתצורתם המקורית מהמאה ה-19. הגנים הצרפתיים המפוארים כוללים כיום מזרקות, פרחים, בריכות ופסלים מרהיבים. המבקרים יכולים לטייל בשבילים היפים ולהתרשם מגני הארמון שפונים אל נוף הסיין ומגדל אייפל הבולט באופק.

בקומת הקרקע של הארמון ממוקמים מספר אולמות תצוגה לתערוכות מתחלפות. בין התערוכות שכבר התקיימו במקום: תערוכה של פסלי שיש איטלקיים קלאסיים, תערוכת ציורים אימפרסיוניסטיים צרפתיים, ותערוכה של אמנות מודרנית. על המבקרים לשלם כרטיס כניסה, אבל המחירים סבירים ויש הנחות לסטודנטים ולקשישים.

בקומה הראשונה של הארמון ישנו אולם קונצרטים אקוסטי מרשים, שבו מתקיימים קונצרטים של מוזיקה קלאסית. האולם, שמכיל 500 מקומות ישיבה, מארח תזמורות ומוזיקאים ידועים מכל העולם, לצד הופעות של סולנים צעירים ומבטיחים. בקומה הראשונה יש גם בית קפה עם מרפסת הפונה לגנים ולנוף הסיין, שם אפשר ליהנות מארוחה קלה או משקה.

בקומות העליונות של הארמון ישנם אולמות רבי תכלית המשמשים להרצאות, כנסים, הקרנות סרטים ועוד. כך למשל, מדי חודש מתקיים "ערב סרט" שבו מוקרן סרט צרפתי קלאסי עם דיון בסיומו. כמו כן ישנם "ערבי שירה" שבהם משוררים צעירים קוראים משיריהם.

הארמון מארח גם חוגי ילדים שונים בנושאים כמו ציור, פיסול, מחול ועוד. בחופשות יש סדנאות לילדים בנושאים מגוונים הכוללות סיורים מודרכים בארמון ובגנים המרהיבים שלו. כך שמדובר במקום שפעיל בכל שעות היום ומתאים למבוגרים וילדים כאחד.

הכניסה לגנים של הארמון היא ללא תשלום, כך שמי שרוצה לטייל ולהנות מנוף הסיין ומגדל אייפל מוזמן לעשות זאת גם ללא רכישת כרטיס. אולם לאולמות התצוגה, בית הקפה ואולם הקונצרטים יש תשלום סמלי הנע בין 5 יורו ל-12 יורו.

אחד החלקים הייחודיים והמעניינים ביותר בארמון הוא הספרייה ההיסטורית שבקומה השנייה. הספרייה מכילה אוסף נרחב של ספרים וכתבי יד נדירים מהמאה ה-19 ותחילת המאה ה-20. מדובר בספרייה שהייתה שייכת במקור לדוכס טרוקדרו ולאורחיו, וכללה ספרים בנושאים שונים כמו אמנות, מוזיקה, פילוסופיה, היסטוריה, מדעים ועוד.

כיום הספרייה שומרת על אופייה מהתקופה ההיא, עם מדפי עץ כבדים, סולמות מתכת, שולחנות קריאה ישנים ונברשות עתיקות. חלק מהרהיטים ופריטי הדקור המקוריים שוחזרו בקפדנות במהלך השיפוצים של הארמון. בזכות האווירה הנוסטלגית, ההיסטורית והקסומה, הספרייה הפכה לאחד החלקים האהובים ביותר על המבקרים במקום.

הספרים וכתבי היד ההיסטוריים אינם זמינים להשאלה, אך ניתן לעיין בהם בספרייה עצמה. ישנם שולחנות למחקר וקריאה, והצוות שם ישמח לעזור למבקרים לאתר נושאים ספציפיים. גם מי שאינו חוקר או היסטוריון מוזמן לשבת בספרייה, לעלעל בספרים העתיקים וליהנות מהאווירה.

בנוסף לאוסף הספרים, בספרייה מתקיימות פעילויות תרבות נוספות כגון הרצאות על היסטוריה וספרות, ערבי שירה אינטימיים ואף מופעי מוזיקה קאמרית קטנים וייחודיים. הצ'לן הידוע יו-יו מא נהג להופיע שם כל קיץ עם רסיטלים מיוחדים של סונאטות לצ'לו סולו. האירועים הללו אהובים מאוד ותמיד אזלים הכרטיסים אליהם במהירות.

בקיץ נערכים לעיתים "ירידי ספרים ישנים" בחצר הפנימית של הארמון. סוחרי ספרים עתיקים מכל רחבי צרפת מציגים שם מהאוספים שלהם למכירה, במחירים סבירים יחסית. חובבי ספרות ואספנים מגיעים לירידים אלו כדי לנסות ולאתר פנינים בלתי נדירות. אחת לכמה שנים אף נמכרים במכירה פומבית ספרים מתוך אוסף הארמון עצמו, והכנסות המכירה מוקדשות למימון פרויקטים חדשים בארמון ובגנים שלו.

כל מי שמבקר בפריז מומלץ להגיע לארמון טרוקדרו וליהנות מהשילוב בין ההיסטוריה המפוארת של המבנה לבין התרבות המודרנית שהוא מארח כיום. זוהי חוויה ייחודית ומומלצת במיוחד לאוהבי האמנות והאדריכלות. אם תזדמן לכם ההזדמנות, אל תחמיצו!